maandag 31 juli 2017

NWES @ Hockenheim piloten en teams bezochten voor het eerst het circuit

 
   
     
Elite 1 Voor het eerst bezochten de NWES piloten en hun teams de legendarische Hockenheimring. En wat een fantastische wedstrijden werden het.. Het begon al op Vrijdag, waar onze landgenoot Eric De Doncker de snelste tijd optekende. De Doncker die enkel nog maar aantrad in het Spaanse Valencia, bij de opening van het seizoen, was ook nu gebrand op een mooi resultaat. Het mocht echter niet zijn. Een crash waar ook Carlo Alberto Forte bij betrokken was, en waarvoor beiden medische bijstand nodig hadden, werd ook meteen het einde van De Doncker’s weekend. Zijn wagen werd herleid tot schroot en hij werd met de helikopter naar het ziekenhuis gevlogen. Volgens insiders met 2 gebroken ribben als gevolg. 

 Tot dan toe was het genieten van het duel tussen leider in het kampioenschap Borja Garcia en onze Anthony Kumpen. Alon Day die dan wel de ‘pole’ verzilverde, werd met een straf naar de 10e plek op de startgrid verwezen. Zijn start was echter zo fenomenaal goed, dat Day als snel in de voorste gelederen zat. Samen met Frederick Gabbilon en Salvador Tineo Arroyo. Stienes Longin had een minder goede kwalificatie. Hij startte vanop de 11e plaats. Hij vocht voor wat hij waard was, maar meer zat er niet in voor onze sympathieke Belg. Genoeg ook voor een 3e plaats in het ‘Junior’ klassement waar hij Ercoli en Arroyo voor zich moest dulden. Maar die ‘Juniors’ presteerden goed en zorgden voor mooie gevechten. Ondertussen viel de ene na de andere uit. Zweedse ster Freddy Nordstrom moest dat als eerste ondervinden. Christof Bouchut en gastrijder Funbacher deelden in datzelfde leed. In de voorste gelederen werd het spannend met Anthony Kumpen in een hoofdrol. De kloof werd gedicht op Garcia, en Anthony maakte zich klaar voor de aanval én de leiderspositie. Met nog 4 ronden te gaan, kregen we alweer een ‘Safety Car’ procedure. De herstart was goed voor Anthony. Hij kon een aandringende Day en Gabillon van zich weghouden, en zich concentreren met wat hij bezig was. Aanvallen. Op het moment dat iedereen er klaar voor was, verscheen de ‘rode’ vlag, door de eerder vermelde crash, en de wagens hielden halt aan de start/finisch streep. De race was hiermee ten einde. Garcia nam de overwinning dankbaar aan. Zijn commentaar achteraf was duidelijk. ‘Met deze overwinning, pakken we weer kostbare punten op Anthony Kumpen, vooraleer we naar Zolder trekken, waar Anthony ijzersterk voor de dag zal komen’. Aldus de goedlachse Spanjaard die daarmee zijn 5e NWES overwinning in de schoot geworpen krijgt. Zijn 4e dit seizoen en daarmee mathematisch leider in het kampioenschap. Anthony bekeek het rustig en nuchter. ‘Dat zijn nu eenmaal de regels’ verduidelijkte hij achteraf. Maar met een gedreven oogblik, zag je dat hij gebrand was op meer.

 Dat ‘méér’ kwam er op Zondag. Als een verlengstuk van een goede film. Dezelfde hoofdrolspelers, ander scenario. Alon Day, snelste op Zaterdag, en vertrok dus als ‘polesitter’. Naast hem Anthony Kumpen. Zo komen ze ook uit de eerste bocht, en al snel was duidelijk, dat deed een mooi gevecht zou opleveren. En dan hebben we het nog maar over deze twee NWES sterren alleen gehad. Achter hun, dezelfde taferelen. Met oogstrelende duels tussen Salvatore Tineo Arroyo, Borja Garcia, en zelfs Stienes deed weer mee. Het PK Carsport team, had dus duidelijk zijn zinnen gezet op een revanche. Eventjes begon het te druppelen in Hockenheim. Een natuurelement waar Day niet zo goed op anticipeerde als Anthony, en zijn CAAL racewagen hield in. Hét ideale moment voor onze Limburger om een tactisch inhaalmanoeuvre uit te voeren. ‘Ik dreef Day naar een punt waarin hij onmogelijk goed kon in uitkomen’ aldus Anthony. De getalenteerde Israëliër, maakte zijn fout zoals Anthony hem ze opdrong. Eventjes van de baan, Anthony er voorbij, en genoeg marge om de rest van de race, vanuit leiderspositie te kunnen bekijken. Eén weergaloze ‘move’ volstond, en dit keer geen neutraliserende vlaggen of plaagstootjes naar het PK Carsport Team toe. 12.000 fans veerden recht. Dit was TOPSPORT, door twee ‘gentleman’ drivers. Anthony zou zijn 10e overwinning gaan binnenhalen, en komt daarmee gelijk met die andere Franse NWES superster Fred Gabillon, die ook in deze wedstrijd de derde plaats verzilverde.

 Onze ‘Juniors’ vochten gezamenlijk voor die andere ereplaatsen. Tineo Arroyo verkeerde in goede vorm, en nam plaats 4 in beslag. Achter hen werd tot de laatste meter gevochten. Stienes Longin deed wat ‘teamwork’ en viel Borja Garcia aan. Elk puntje van hem afnemen, was een pluspunt voor Anthony in het kampioenschap. Een tikje van Ercoli, brak zijn mooie aanvalspogingen af in de laatste ronde. Een 7e plaats algemeen, en een 2e plaats in het Junior kampioenschap als troostprijs. De vakantie die eraan komt en zijn uitstapje naar de 24 uren van Zolder, zal Stienes goed gaan doen.

 Ook Christophe Bouchut deed voor het DF1 Motorsport Team een goede zaak. Na een teleurstellende Zaterdag nam hij de 5e stek in op Zondag. Bij de ‘Lady’s stond er geen maat op Carmen Gil Boix. Zij liet de immer sympathieke Italiaanse Arianna Casoli achter zich. Met de volgende race in Italië is Casoli beslist in haar voordeel. Winst dus voor onze Anthony en Borja Garcia in Elite1. De kloof van 25 punten, werd een kloofje van nog 8 punten. Volgende afspraak, half September in Italië. Maar maak jullie nu al maar klaar voor de grote ‘clash’ in Oktober… IN ZOLDER! Met dank aan Organisatie Hockenheim voor hun enorme ‘Deutsche punktlichkeit’ en aanpak van dit evenement. Een voorbeeld voor velen. Met veel dank aan Tony Sempels